پیام بلخاب

به وبلاگ بلخاب خوش آمدید

پیام بلخاب

به وبلاگ بلخاب خوش آمدید

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۳، ۰۷:۴۲ ب.ظ

داعش در نزدیک مرز افغانستان

بخش هایی قبایلی پاکستان یک گروه هراس افگن خطر ناک دیگر را نیز در کنارش جا داد. یک دسته از طالبان پاکستانی دربخش های قبایلی پاکستان، بیعت اش را از ابوبکرالبغدادی رهبر گروه داعش اعلام کرده است.

گروه داعش یکی از تند رو ترین گروه های جنگ جو به شمار می رود و این گروه به بخش های مرزی افغانستان وپاکستان نیز نفوذ کرد و" تحریک خلافت" با این گروه بیعت کرد.

گفته می شود که گسترش نفوذ داعش به بخش های دیگر به ویژه مرکز و جنوب آسیا، چالش جدی در برابر القاعده نیز خواهد بود، زیرا القاعده خودش را از این گروه جدا می داند. بسیاری از آگاهان به این باور هستند که پاکستان پایگاه اصلی ده ها گروه شورشی است.

تحلیلگر نظامی درپاکستان، امیر رعنا گفته است که: « گروه داعش ممکن است کمک عملی به این گروه ها نکند. بنابراین گروه های گوناگون که دربخش های قبایلی پاکستان وجود دارند ازداعش الهام خواهند گرفت ودنباله رو سیاست این گروه خواهند شد».

برخی ها به این باور هستند که زمینه نفوذ داعش در بخش های مرزی افغانستان و پاکستان فراهم است، زیرا به باور این آگاهان ۲۳۴ گروه هراس افگن در پاکستان فعالیت دارند و کم از کم شصت گروه آن که تندرو گفته شده اند، تمایل یکجا شدن با داعش را دارند.

آگاه نظامی، جاوید کوهستانی گفته است که: « فکر می کنم که ریشه داعش هم در پاکستان بوده است، اگر شما در میان جنگ جویان داعش بیبینید پکهول پوشان را می بینید و کسانی هستند که در پاکستان آموزش دیده اند، اما فعالیت های آنان در امتداد افغانستان بسیار نگران کننده است».

حضور و فعالیت های گروه داعش در بخش هایی از پاکستان نگرانی ها را از شدت گرفتن شورش گری ها در منطقه بسیار افزایش داه است.

آگاه پاکستانی، کامران یوسف گفته است که: « به یقین یکی ازعلت های آغازعملیات تهاجمی در برابر طالبان و هراس افگنان دیگر دروزیرستان این بوده می تواند تا پیش ازنفوذ داعش در این بخش، لانه های هراس افگنی دراین بخش نابود شوند. اگر پاکستان دراین کارناکام شود، پس ازخروج امریکا از منطقه، این گروه ها مشکلات جدی را ایجاد خواهند کرد».

گفته می شود که گسترش نفوذ داعش به بخش هایی از پاکستان، این کشور را زمین گیر خواهد کرد و امنیت افغانستان را هم به شدت آسیب خواهد رساند.

آگاه نظامی، میاگل وثیق گفته است که: « اگر پاکستان این موضوع را جدی نگیرد و مانع حضور و فعالیت های گروه داعش نشود، مطمئن استم که این گروه پاکستان را نابود خواهد کرد و امنیت افغانستان را بسیار صدمه خواهد زد».

تحریک خلافت یکی ازگروه های طالبان پاکستانی است که با اعلام بعیت ازالبغدادی بیرق سیاه این گروه را نیز دربخش های زیراداره اش درنزدیک مرز افغانستان بلند کرده است، تحریک خلافت پیش از این پیوند نزدیک با القاعده داشته است.

آمارها نشان می دهند که گروه داعش نزدیک به ده هزارجنگجو دارد و یکی از تند رو ترین گروه های هراس افگنانه است که حتی القاعده هم پیوندش را با این گروه رد کرده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۹
سیدمحمدعلی عادلی

بیعت طالبان با داعش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی